Refleksjonsnotat – fra ide til gjennomføring

Ideer kommer hele tiden, men den evnen til å faktisk gjøre noe med det er vanskelig, og lykkes med den ideen er enda vanskeligere. I dette innlegget skal jeg snakke om min ide og hvordan jeg skal gjennomføre den.

”LetShoe”

Hva er LetShoe? Ligger kanskje litt i navnet, men det handler altså om skinnsko. Min ide er å selge kvalitetsskinnsko, med et tidløst design som er optimale for dine føtter. Ved å tilby kvalitetssko og håndsydde sko til en rimelig pris gjennom egen import samt å ha de kjente merkene så skal LetShoe klare dette. Over tid skal jeg bli det naturlige første valget for herre skinnsko på nett!

Edward Green
Skreddersyddesko

 

Hvilke utfordringer har LetShoe?

Hvordan komme inn på markedet?

Hvordan komme inn på markedet når det allerede er så mange aktører der ute som selger sko? Ikke ved å være en dårlig kopi av alle andre, men ved å være unik. Det jeg har lyst til er å kjøpe inn 5 av de mest kjente merkene på pensko pluss tilbehør, skokrem osv. og ha et merke til som jeg importerer selv. Der har jeg muligheten til å selv dra ned til fabrikken, velge alle detaljene, stoff, form osv. Her har jeg en unik mulighet til å bygge opp brandet på skoene, men det er krevende og krever mye markedsføring. Derfor kan det være en ide å selge skoene relativt rimelig i starten for å ”lokke” kunder inn. LetShoe skal også la kundene få muligheten til å få skreddersydde sko. Her skal de kunne velge; type, stoff, såle, form, initialer osv. Det å bare ha skreddersydde sko har jeg ikke tro på, men å ha det som en valg mulighet for de kundene som vil ha noe helt unikt tror jeg kan være noe av det som skiller oss ut. Når det gjelder skreddersydde sko er det også svært få konkurrenter og de som er der ute er dyre.

Muligheter, muligheter, muligheter!

Ja, det er mange enormt store skobutikker, Zalando, Footway, Boots osv. Hvorfor er jeg ikke redd for de? Fordi de er ekstremt store på alt av sko og du blir aldri veldig god på alt. Ved å snevre ned typer sko har jeg en unik mulighet til å spesialisere meg enda mer på de skoene enn de største butikkene kan.

Muligheter
Muligheter

Hvordan senke transaksjonskostnadene?

Fordelen med en nettbutikk er at transaksjonskostnadene er mye lavere enn ved en fysisk butikk. Transaksjonskostnader er de ressursene vi bruker for å finne den beste tjenesten. Vi har 6 forskjellige typer og jeg skal forklare deg hvordan vi skal senke kostnadene på alle 6.

  • Søkekostnader Hvordan skal potensielle kunder finne frem til LetShoe? Gjennom Google Adwords, annonser osv. Her skal jeg ha stort fokus på det organiske søket som er gratis og funker best.
  • Informasjonskostnadene – Hva er viktig å tenke på med organisk søk? Informasjonen jeg gir til Google og andre tjenester må være korrekt og riktig skrevet med blant annet EAN koder for å få høy ranking på Google og for i hele tatt å komme på Prisjakt og lignende tjenester. God informasjon = mindre penger brukt på markedsføring. Da gjør Google det for deg.
  • Forhandlingskostnadene – Hvis en kunde spør oss om vi for eksempel matcher prisen til en annen nettside så må vi noen ganger la det salget gå. Du kan ikke selge krona for 90 øre hvis du skal drive en bedrift, men det må også være mulig å kunne gi en litt ekstra god deal ved store kjøp.
  • Beslutningskostnadene – Når informasjonen vi gir på nettsiden stemmer overens med kriteriene til forbrukeren så blir det gjort en beslutning/et salg.
  • Evalueringskostnader – Et annet ord for dette når det gjelder nettbutikker er returer, det vil vi ikke ha. Stemmer ikke informasjonen jeg har gitt om produktet, størrelse guide, farge, kvalitet osv. Så oppstår retur, mange returer spiser opp alt av fortjeneste og det er forventet at selgeren betaler frakt for retur. Jeg må sørge for at informasjonen som blir lagt ut stemmer overens! Det er selvfølgelig mange returer som handler om at kunden har tatt feil størrelse eller rett og slett angrer seg, men med god informasjon om produktet kan jeg fjerne mange av disse.
  • Tvangskostnader – Når det oppstår en feil, for eksempel at produktet blir ødelagt av produksjonsfeil så er det veldig viktig å ta tak i dette med en gang. Sørg for at leverandøren tar støyten og at kunden får i dette tilfelle et nytt produkt eller pengene tilbake med en gang. Gjøres dette på riktig måte kan jeg imponere kundene og gi et positivt inntrykk av bedriften. Snu en negativ ting om til noe positivt, kunden skal ikke lide for mine/leverandørens feil! Absolutt alle returer skal gjøres med et smil, det må gjøres uansett så hvorfor ikke la kunden få en god opplevelse av det.

Retur=misfornøyd kunde/positiv kunde=en negativ nettverkseffekt/en positiv nettverkseffekt= mindre fortjeneste/mer fortjeneste

Hvordan skal du håndtere dine returer? (Hint, hint ↓)

happy customer
Happy customer, happy life

 

Hvordan oppnå nettverkseffekter?

Den dag i dag må man være flink på sosiale medier for å lykkes som nettbutikk. Facebook er et must! Nettverkseffektene er enorme som jeg har snakket om i tidligere innlegg. Spesielt i startfasen i en bedrift er det viktig å vise at du er der og er en trygg og god nettside med mye kompetanse. Beste måten å oppnå nettverkseffekter er å få kundene til å markedsføre for deg og dette kan være verdt ekstremt mye. Før den tid må jeg få kunder til LetShoe, hva er lettest der? Konkurranser, vi mennesker elsker konkurranser og gratis gaver. Når jeg da har fått oppmerksomhet til siden er det viktig å selge en drøm. I dette tilfelle, drømmen om de perfekte skoene. Drømmen om å få hjerte litt i halsen hver gang du tar dem på, følelsen av å glede seg til å vise frem de helt nye skoene som er laget av italiensk skinn, håndsydd for din fot! Vi mennesker er materialistiske og det er nesten rart hvor god følelse man kan få av noen produkter. Utfordringen min er å få markedsført dette. Et par stygge pensko kan ødelegge en fin dress mens noen fine kan redde en stygg dress…

Eller?? Det er hvert fall det jeg skal selge inn.

Increasing returns

Increasing returns, vil si at man tjener mer og mer penger desto flere som bruker tjenesten. Det koster ikke meg noe særlig mer å drive nettbutikken selv om det kommer flere kunder. For å oppnå dette må jeg ha en god plattform som nettbutikken er bygget opp på og som tåler mange mennesker inne samtidig. Dette er gull med nettbutikk, i en fysisk butikk kan det være alt for mange mennesker som gjør at det kan gå drastisk ut over kundeservicen og salget. Det er ikke gøy å måtte vente en halv time for å kunne betale, mens med en god nettbutikk merkes det ikke noe forskjell om det er 1 eller 10 000 inni butikken. Har jeg da gode produkt tekster slipper jeg også mye kundeservice. En av mine lærere Carl Phillip Lund sa til Finans avisen at for å lykkes på nett må man ha kombinasjonen av nettbutikk og fysisk butikk. Carl, jeg er helt uenig. Om noen år sitter du hjemme i sofaen med VR briller på og vurderer produktene likt som i en fysisk butikk. Når du bestemmer deg så får du pakkene levert på døren en halv time etter bestilling fra en drone. Kan nok ta en stund før dette er virkelighet, men noen ting gjelder den dag i dag.

  • Du slipper kø
  • Du slipper å bevege deg en meter
  • Ikke minst så slipper du å slite med å finne parkering, rekke trikken osv.

Alt forandres hele tiden og fysisk butikk er på vei ut. Kundene skal selvfølgelig ha mulighet for å kunne hente varene sine, prøve de, snakke med oss osv. Men å drifte en butikk samt nettside krever plass, ressurser og helt ærlig vil jeg ikke satse på fortiden. Jeg vil heller være svært god i «bare» nettbutikk enn å drive en helt grei nettbutikk og en helt grei fysisk butikk. (vi får fortsette den diskusjonen en annen gang:)

Kjøpe tjenester?

digital-communication
Tjenester

Klarer jeg alt selv eller er det noen tjenester jeg må kjøpe? Svært få klarer alt selv. Utseende på nettsiden, levering av varer, programvarer rettet mot lageret, et system som gjør det mulig for kunder å få skreddersydde sko osv. Dette er tjenester jeg må kjøpe. Ikke minst, hvilket team med mennesker skal jeg ha? Veien går seg litt til underveis, men første personen jeg ville ansatt er en som er god med markedsføring og data. Hvorfor ikke en spesialist på sko tenker kanskje du? Vel, det er fordi den kompetansen er mye lettere å lære, data og markedsføring derimot er det noen som aldri helt blir gode på. Grunnpilarene jeg ser etter hos en ansatt er positivitet og evnen til å lære nye ting fort, resten kommer av seg selv, men i starten har jeg ikke råd til å ansette 5 ”eksperter”. Da må jeg prøve selv, feile og prøve igjen. Når jeg begynner å få så mye jobb at jeg ikke lenger klarer å levere god nok service, først da er det på tide med hjelp.

Ressurser

Hva må jeg ha av ressurser for å kunne gjennomføre denne ideen? Mitt magiske tall, 1 million. Her har jeg satt opp et budsjett som forklarer hvorfor: (En grei ting å huske er at mange leverandører gir deg 60 dager til å betale, dette er en gylden mulighet for å selge så mange som mulig av disse produktene før regningen forfaller!)

(Tallene skal ganges med 1000)

Salgsinntekt: 1950

Utgifter:

  • Varekjøp: 975
  • Lønn: 450
  • Husleie: 165
  • Software: 100
  • Transport: 87
  • Markedsføring: 260
  • Emballasje: 10
  • Kantinekost: 3
  • Strøm: 20
  • Forsikring: 10
  • Betalingstjenester: 40
  • Reisekostnader: 20
  • Rente/Finanskostnader: 30
  • DIV: 50
  • Konsulent tjenester/innleid: 20

Totalt utgifter: 2.240

Altså får jeg et underskudd på 290 det første året, men husk at salgsbudsjetter er kvalifisert gjetting og ting kan forandre seg raskt, så ha alltid noe i reserve!

Forretningsmodell

Hvordan skal jeg faktisk gjennomføre ideen min? Kort sagt; hvem er kunden og hva verdsetter de?  Det fancy ordet er «Aggregatoren» som er en forretningsmodell som går ut på å ha mange leverandører (etter hvert), godt utvalg, god pris og super kundeservice/handleopplevelse.

LetShoe skal spesialisere seg på herre skinnsko til motebevisste menn i alderen 25-55 år. Gjennom kjente merker, egen import og skreddersydde sko skal vi gi gjennomtenkte, kvalitetsprodukter til våre kunder. LetShoe skal gi en rå kjøpsopplevelse med kort levering, ekstrem service, personlig preg og alltid gi det lille ekstra (lissegaranti, få med impregnering, eller bare en liten takke lapp til kunden. Ofte de små tingene som funker best)

Hvordan lykkes?

o-SECRETS-OF-SUCCESS-facebook
Nøkkelen til suksess
  • Få en stor kundegruppe
  • Godt utvalg av kvalitetsprodukter
  • Ekstremt god service
  • En nettside det er lett å bruke
  • Bra bilder og tekster som er korrekt og ærlig (tenk på det organiske søket!)
  • Være personlig!
  • Gode priser
  • Returer skal være det enkleste i verden
  • Bli anerkjent som en trygg og god bedrift som lever for kundene sine.
  • Få kundene til å markedsføre for oss!
  • Tenk alltid ”The big picture”, en fornøyd kunde kan være verdt enormt mye og en negativ kunde kan ødelegge alt
  • Spill på følelser og selg opplevelser.

 

Starte for seg selv kan være skummelt og det er lett å se på alle andre. Før du vet ordet av det er du en dårlig kopi. Mitt råd, ikke vær redd for alle andre, for du har noe ikke de har, deg selv. Gå din egen vei! Jeg mener at så lenge du alltid prøver å forbedre deg, alltid ser etter måter og gjøre det enklere og bedre for forbrukeren så har du et mye bedre utgangspunkt enn mange bedrifter har i dag. Mye forandrer seg i businessverden, men ikke alt. Forbrukeren vil alltid ha god service, høy kompetanse, kvalitet, rask levering og selvfølgelig alt til en fornuftig pris. Du trenger ikke finne opp hjulet på nytt, kopier gjerne andre som har lykkes til en viss grad, bare sørg for det er bedre.

Kilder:

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

opp ↑