Remarketing – Hvordan få kunder til å komme tilbake, igjen og igjen.

Hva er remarketing og hvordan er dette i forhold til e-postmarkedsføring? Det skal jeg forklare deg i dette blogg innlegget. Jeg skal også forklare hvilke former for remarketing som blir mest brukt, hva som funker og hva jeg vil implementere i min nettbutikk.  

Hva er remarketing??

Veldig enkelt så kan vi si det er markedsføring rettet mot kunder som har allerede kjøpt noe eller potensielle kunder som har vært innom nettsiden din. Noen personer trenger rett og slett å bli minnet på hva de trenger og det er hele meningen med remarketing.

Nettsider og butikker vil en ting, få salg! Når de merker at her har jeg en potensiell kunde vil de jobbe ekstremt hardt for å få deg til å bli en betalende kunde. I dagens samfunn er det svært vanlig å surfe rundt på nettet uten mål og mening. Derfor er det viktig med påminnelser når du har hatt en kunde på nettsiden, og det ofte.

Påminnelser, påminnelser og mer påminnelser helt til du får en betalende kunde – Og det er da remarketing begynner på ordentlig.

image4112

Hvordan starter det?

Du har sikkert opplevd å være inne på en nettside bare for se på produkter som er appellerer. Du ser på det, syns det er kult, men trenger det egentlig ikke eller har kanskje ikke råd og går videre. Nei da, vi er ikke ferdig med deg. Så kommer annonser opp igjen på andre sider som lenker inn til det produktet du har sett på før. Hvis produktet er riktig markedsført for deg så kommer du mest sannsynlig til å kjøpe det etter x antall påminnelser. Da er vel den nettsiden ferdig med å ”pushe” på med produkter er det naturlig å tenke. Nei da, det stopper ikke der. Når du kjøpte produktet fikk du godt mulig en ”super deal” med 20% rabatt hvis du meldte deg på kundebrevet. Kan si deg med en gang at over tid så er det ikke du som tjente på det. Sånn fungerer det, remarketing er laget for å få deg tilbake på nettsiden for å kjøpe mer og mer.

Her er noen remarketing metoder:

remarketing metoder

  • Ikke digitale annonser, plakater bannere osv. Som du sikker ser svært mange ganger i løpet av en periode. Dette fører til mye eksponering som øker muligheten for salg. Ofte brukt til fysiske butikker.
  • Telefon, har du noen gang byttet mobil abonnent? Vel det har jeg. Over telefonen føler jeg at det er mer personlig og har mer troverdighet noe som gjør det vanskeligere å si nei. Når du blir tilbudet et ”knalltilbud” av en forhandler du allerede stoler på så må du vel bare takke ja selv om du kanskje må betale bitte litt ekstra i måneden?
  • Epostmarkedsføring, ja det er en grunn til at nettbutikker ber deg legge inn epostadressen din. For å delta på konkurranser, for å få rabatt osv. Så må du legge inn e-postadresse. Hvorfor? Det er den delen av remarketing som gir best ROI (retur on investment). Det krever lite og gir veldig mye. Jeg personlig jobber i en nettbutikk og dette kan jeg skrive under på selv. Antall salg og besøkende får en stor ”boost” når kundebrevet blir sendt ut. Alt du ikke viste du trengte og alt du drømmer om å eie får du sett der.
  • Sosiale medier, er rett og slett helt konge. Som jeg har snakket om i en av mine tidligere blogginnlegg er sosiale medier og nettverkseffekter alpha omega for å lykkes på nett. Spredningen er enorm så lenge du er flink til å aktivisere brukerne dine. Ved å aktivisere kundene dine gjennom innlegg og konkurranser så holder du dem interessert, får dem til å markedsføre for deg og øker muligheten til gjenkjøp. Mye lettere å prøve en ny nettside hvis den allerede har mange fornøyde kunder som deler sine tilbakemeldinger.
  • Retargeting, du vet de annonsene som popper opp på andre nettsider, Youtube, google osv. Som inneholder akkurat de produktene du tidligere har sett på? Helt sykt ikke sant? Vel, det er ikke så sykt, det er retargeting. Nettsider i dag bruker noe som kalles ”cookies” eller lettere sagt informasjonskapsler. Det de gjør er at de lager på en måte en logg av din adferd på siden og kan med det annonsere med produktene du har sett på etter du har forlater nettsiden. Med det blir du mer eksponert som igjen gjør det mer sannsynlig for at du utfører en handel. Du tenker kanskje at dette funker ikke på deg. Vel det funker på veldig mange og gjør det faktisk 10 ganger mer sannsynlig at du gjennomfører en handel!

Nedenfor ser du et bilde av Google remarketing, hvor de illustrer retargeting metoden.

google remarketing.png

E-postmarkedsføring – letteste og best

Ved markedsføring så bør du alltid tenke på hva som gir best avkastning til minst mulig arbeid og penger. Derfor skal jeg skal fokusere på akkurat det som gir best ROI ved remarketing i dette innlegget, nemlig e-postmarkedsføring.

E-post remarketing har flere typer og du har helt sikkert vært borti de fleste. Nyhetsbrev, personligeposter, transaksjonseposter osv. Er du interessert i å lære mer om de forskjellige typene anbefaler jeg deg å se her.

Det jeg skal snakke om er min egen erfaring fra nettbutikk og fortelle deg hva som funket for oss.

En ting er at du må nå mange. Du kan ha verdens beste kundebrev, men har du 10 kunder på adresselisten så hjelper dette lite. De fleste nettsider prøver på en eller annen måte å få deg til å melde deg på kundebrevet ved å gi små goder tilbake, men hva funker best? Vel det jeg har opplevd er konkurranser som har store gevinster. Store gevinster, det blir da veldig dyrt? Ikke nødvendigvis. Det er ikke bare du som får nytte av at din bedrift gjør det bra. Leverandørene og produsentene nyter godt av dette og vil som regel hjelpe deg hvis de ser det lønnsomt. Bruk det for alt det er verdt! Må din bedrift betale for produktene dere har konkurranse på er dere helt avhengige av en stor respons for å ikke tape penger. Erfaring tilsier at det da ofte utgår fordi den umiddelbare effekten som du kan få av annen markedsføring ikke er der.

Ikke bli lurt av raske penger, tenk langsiktig!

Bygg kundegruppen, merker og omdømme til nettsiden din så garanter jeg at du tjener på det over tid. Når du har en adresseliste på 100 000 så kan vi si at kanskje 20% av de åpner brevet. Av de har du kanskje en konvertering på 2%. Det vil si 400 betalende kunder for noen timers arbeid med et kundebrev. Helt gratis og med en høy gevinst.

Her kan dere se et eksempel på responsen av et kundebrev min bedrift sendte ut i 2015:

remarketing hpt.png

  • 22 920 kunder fikk denne mailen
  • 4767 av de åpner den
  • 1466 klikker seg videre til nettsiden
  • Med en konvertering på 2% er det 29 betalende kunder
  • Hos oss har vi en ordre pris på ca. 2 000,- per kunde som vil si 58 000 kr.

Nå har jeg satt 2% som konvertering, men på e-postmarkedsføring er som regel den mye høyere og kan være helt oppi 30-50%.

Så kundebrev kan generere endel salg, og dette er en ganske liten adresseliste, den dag i dag er summen av gevinsten på et kundebrev mye større for oss. Dette er fordi vi har tenkt langsiktig og gradvis bygget opp adresselisten med trofaste kunder.

Hvis vi da ser i Google Analytics når det kundebrevet kom ut kan vi se en stor økning i besøkende på nettsiden. Denne kundestrømmen har først en stor økning, men effekten varer i noen dager. Når antall kunder fyker opp igjen er et nytt kundebrev ute.

remarketing analytics

E-postmarkedsføring er en stor bidragsyter til antall kunder på nettsiden men er absolutt ikke alt. Sosiale medier og annonser gir også en god ”boost”, men hvordan skal du lage et godt kundebrev?

Sikkert utrolig mye du burde gjøre, men jeg skal prøve å trappe det ned til det viktigste.

Emnefelt, akkurat som en tittel på en bok så må du gripe leseren. Du skal få dem til å måtte klikke seg inn for å finne ut mer. Blir dette kjedelig så blir kundebrevet ikke klikket på. Noe jeg liker å tenke på er; ville jeg åpnet den e-posten? Virker det trygt eller oppleves det som spam? Er det en appellerende og konkret emnetekst?

Det jeg mener det er viktig å ha fokus på er å opparbeide seg lojale kunder ved riktig e-postmarkedsføring. Det er ikke noe poeng å ”lure” kundene til å åpne et kundebrev hvis dette ikke er relevant for dem. Vær spesifikk og hvis mulig prøv å optimaliser kundebrevet for forskjellige grupper. Alder, kjønn, interesser osv. Hvor mer spesifikk hvor bedre. Er du en mann i 40 årene så er det mest sannsynlig ikke så veldig interessant å få et kundebrev for dametruser. Er tittelen på e-posten for eksempel ”40% på mange go-biter” kan dette stemme for en dame, men for menn er dette svært misvisende. Effekten av å ”lure” kundene dine kan føre til at neste gang dropper personen å klikke seg inn på kundebrevet eller melder seg av. All den jobben du har gjort for å få forbrukeren til å melde seg på er nå bortkastet. Tenk langsiktig, ikke vær for kåt på å øke åpningsprosenten, det straffer seg veldig.

5 punkter som jeg vil forbedre på Hekta På Tur sine e-poster:

  1. Det er ikke alle e-poster som kommer frem, dette kan ikke skje. Når vi bruker flere timer på et kundebrev så må det være en selvfølge at det kommer frem! Jeg vil også ha en mer åpen dialog med kundene om e-postene oppleves som spam/ kommer for ofte.
  2. Spesifisert og informativt! Det er mye som er svært uinteressant for noen av kundene våres, dette skal de slippe å få kundebrev om.
  3. Når skal vi sende ut kundebrev? Ikke noe fasit her, men det er noen tider vi må unngå. Her vil jeg ta flere splitt-tester for å se hva som funker, men sunn fornuft funker som regel ganske bra. 08.30 når ”alle” har kommet på jobb og åpner mailen sin eller 15.55 når folk vil hjem? Dette har mye å si, mailer som er langt nede i innboksen blir mindre prioritert. Dette gjelder all markedsføring, når er forbrukeren klar for å kjøpe? Et eksempel her er hengekøyer. Vi viste at en Søndag skulle 71 grader nord ha en episode hvor hengekøyer er svært essensielt for episoden. Hvor kjøpekåt tror du ikke en forbruker blir hvis personen sitter og drømmer seg bort foran tv og så i pausen popper opp en annonse på mail eller på sosiale medier om akkurat den hengekøyen han/hun har sett på tv? Dette er gull for oss og det vil jeg få mer av.
  4. CTA – Call To Action. Det må være lett for forbrukeren å kunne trykke seg inn til nettsiden fra e-posten. Frist med for eksempel ”sjekk prisen” eller ”kupp!”. Vi mennesker er svært enkle og CTA funker, men igjen ikke lur kunden. 100kr i rabatt er ikke et kupp hvis produktet koster 5 tusen og dette vil jeg ha et stort fokus på. Lojale kunder er uvurderlig!
  5. Hvordan få lojale kunder som markedsfører din bedrift? Ikke ved å pushe på med produkter hele tiden. Selg opplevelser, selg en drøm. Produktene er bare verktøy for å oppnå denne drømmen. Vi selger soveposer i min bedrift, men det er ikke det vi markedsfører. Vi markedsfører den følelsen av å ligge ute under åpen himmel, varm og god. Dette mener jeg er fremtiden og det må vi gjøre mer! Hvis vi får kundene til å ville være ute i vårt tilfelle så er effektene av dette veldig positive for oss. Over tid så kjøper de ikke bare en sovepose, da kjøper de telt, liggeunderlag, ryggsekk osv.

Det er veldig mye du burde gjøre og veldig mye forskjellige eksperter sier du må gjøre, men alle må starte et sted. For ikke så lenge siden ble bedriften min etablert, hvor eieren satt alene med kundebrev, salg, innkjøp, pakking osv. Hos oss har vi en gylden regel som jeg tror er en viktig nøkkel til suksess. ”80%”. Er det 80% så er det nok, ikke bruk tid på å finjustere, det tar utrolig mye ekstra tid og har mest sannsynlig ikke noe større effekt. Ofte er det nok å få det ut, vær først og vær rask. Eneste måten du finner ut hva som funker og hva som ikke funker for dine kunder er å prøve og feile, og prøve igjen.

Kilder:

Bilder:

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

opp ↑